חילונים זועמים: מדוע הקמחא דפסחא של הח"ק מגיע לאברכים?

    חברה קדישא רשאית לחלק את כספי הצדקה רק לאחר קבלת אישור כתוב מהמשרד לשירותי דת. למרות זאת, פרסמה השנה החברה את המודעות לפני שקיבלה אישור לקריטריונים
    ישראל פריי No Comments on חילונים זועמים: מדוע הקמחא דפסחא של הח"ק מגיע לאברכים?

    כבכל שנה, מפרסמת הח"ק תל אביב מודעות הקוראות לציבור האברכים ולנזקקים להגיש בקשות לתמיכה כספית לחג הפסח • גורמים חילוניים: הקריטריונים אינם חוקיים • משרד המשפטים: הקריטריונים אינם מאושרים

    צילום: Esther Rubyan/FLASH90
    חברה קדישא רשאית לחלק את כספי הצדקה רק לאחר קבלת אישור כתוב מהמשרד לשירותי דת. למרות זאת, פרסמה השנה החברה את המודעות לפני שקיבלה אישור לקריטריונים
    9:42
    03.05.24
    הרב אייל אונגר No Comments on למה חשוב לי לדעת מה חושבים עליי

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    מענק תמיכה לקראת חג הפסח שמחלקת חברה קדישא תל אביב מעורר זעם בקרב גורמים חילוניים שטוענים כי המענק ניתן רק לאוכלוסייה החרדית, ובניגוד לכאורה לחוזר מנכ"ל המשרד לשירותי דת שקובע כי את כספי הצדקה יש לחלק על פי קריטריונים עניינים ושוויוניים.

    במודעות שפרסמה חברה קדישא בימים האחרונים נכתב "במסגרת פעילות הצדקה וחסד של החברה קדישא, לעילוי נשמת הנפטרים אשר הובאו לקבורה בבתי העלמין של החברה, מחלקת החברה 'קמחא דפסחא' למשפחות נזקקות בכפוף להנחיות משרד המשפטים והמשרד לשירותי דת".

    משפחות ברוכות ילדים זכאיות לסיוע אם יש להן לפחות שישה ילדים שאינם נשואים, אין בבעלות המשפחה או בשימושה רכב והמשכורת החודשית אינה עולה על 1,500 שקלים ברוטו לנפש. הזכאות לאברך מותנית בהיותו רשום ללימודים מלאים בכולל המצוי בתחום פעילותה של חברה קדישא ת"א, שיש לו לפחות חמישה ילדים שאינם נשואים ושאין בבעלותו או בשימושו רכב. אברכים הלומדים או מתגוררים בת"א "זכאים להגיש בקשה ללא קשר למספר הילדים". במודעה נכתב כי על האברך "להתחייב ללמוד משניות לעילוי נשמות הנפטרים".

    על פי הדיווח בעיתון 'הארץ' יש לחברה קדישא ת"א שני מקורות הכנסה עיקריים: כ–50 מיליון שקלים בשנה מביטוח לאומי למימון קבורה ותחזוקת בתי עלמין, ועוד כ–40 מיליון שקלים ממכירת קברים, המיועדים לפיתוח חלקות עתידיות. לכך מתווספות תרומות בסך כמה מאות אלפי שקלים מדי שנה. המשרד לשירותי דת מפקח על הפעילות הכספית של חברה קדישא.

    ב–2006 עתרה התנועה ליהדות מתקדמת לבג"ץ, נגד הקריטריונים לחלוקת כספי הצדקה. חברה קדישא ת"א התנגדה לכל צורה של פיקוח על אופן חלוקת כספי הצדקה. למרות זאת, התחייבה המדינה בבית המשפט להסדיר את הנושא. חוזר מנכ"ל המשרד לשירותי דת, שפורסם ב–2009, קובע כי חברה קדישא רשאית לחלק כסף לצדקה מכספי תרומות או ממקורות עצמיים אחרים כמו השכרת נכסים בבעלותה. כמו כן הותר לה להעביר לצדקה עד 5% מדמי הקבורה שהיא מקבלת מהביטוח הלאומי.

    על פי הארץ, חברה קדישא רשאית לחלק את כספי הצדקה רק לאחר קבלת אישור כתוב מהמשרד לשירותי דת. למרות זאת, פרסמה השנה החברה את המודעות לפני שקיבלה אישור לקריטריונים.

    מחברה קדישא ת"א נמסר בתגובה: "כגוף האמון על קבורת הנפטרים, מקיימת חברה קדישא זה שנים את מצוות קמחא דפסחא לאלו שמתפללים לעילוי נשמת הנפטרים ביניהם גם אברכים הלומדים בכולל כמו גם לכלל האוכלוסייה. חברת קדישא מפרסמת קריטריונים ברורים אלה גם בעיתונות החילונית. חשוב לציין כי בניגוד לטענה חברה קדישא אינה חברה הממומנת מכסף ציבורי".

    ממשרד המשפטים נמסר בתגובה כי "מדובר בגוף פרטי, שמחזיק ברישיון למתן שירותי קבורה מאת השר לשירותי דת. השאלה העקרונית נבחנה במשרד המשפטים בעבר ונקבע כי גוף בעל רישיון למתן שירותי קבורה יוכל לחלק תרומות מתוך כספי הוצאות קבורה לא מנוצלות, בכפוף לקביעת קריטריונים שוויוניים לחלוקה ולמגבלות נוספות. תנאי זה מעוגן ברישיון האמור. הקריטריונים הספציפיים שנקבעו בהתייחס לגוף המצוין בפנייה אינם מוכרים לנו, ומשכך, ממילא לא אושרו בידי המשרד".

    תגובת המשרד לשירותי דת: "ישנם קריטריונים שנקבעו בעבר על ידי בג"ץ. המשרד לשירותי דת בוחן ועוקב אחר העמידה בקריטריונים". המשרד מסר כי טרם אישר את הקריטריונים כפי שפורסמו השנה והם נבחנים בימים אלה.



    0 תגובות